Tarina

TARINA

Ripaus onnea,
sopivasti seikkailuhenkeä
ja loputtomasti tahdonvoimaa.

YRITYKSEN PERUSTAJA – RAINO KUKKONEN

"Riippumaton” on termi, joka kuvaa Raino Kukkosta – miestä, joka on perustanut yhden 2000-luvun menestyksekkäimmistä suomalaisista elintarvikealan yrityksistä, Kaslink Foods Oy:n.

Oli suhteellisen tavallinen torstai-aamu vuonna 1995, kun Raino kertoi vaimolleen Mairelle aamupalapöydässä, että aikoo irtisanoutua vakituisesta työstään vielä saman päivän aikana. ”Antaa mennä vaan”, Maire vastasi.

Siihen saakka Raino oli työskennellyt yli 20 vuotta Kainuun Osuusmeijerillä johtotehtävissä. Hänellä oli ollut aikaisemmin vapaa-ajalla yritys omassa autotallissaan – paikassa, jossa monet suuret keksinnöt ovat syntyneet. Raino valmisti esimerkiksi maitoproteiinista siitepölyn korviketta mehiläisille.

Nyt Raino suuntasi katseensa Venäjän markkinoille, jonne hän alkoi viemään kermaa. Yritystoiminta kukoisti aikansa, mutta se alkoi tuntua liian rajatulta, sillä kehitysnäkymät olivat heikot. Vuonna 2001 oli jälleen aika uudelle idealle – Kaslink Foods sai alkunsa.

 

YRITYKSEN HISTORIA

2001–2005
NÄIN KAIKKI ALKOI

Kaikki alkoi vuonna 2001, jolloin aloitimme korkealaatuisten kastikepohjien valmistamisen. Asiakkaitamme olivat jälleenmyyjät, jotka toimittivat kastikkeita ammattikeittiöille ympäri Euroopan. Näin ollen vienti on ollut meille alusta asti toimintamme pohja.

Aloitimme kastiketuotannon vuokrakiinteistössä vanhalla kalustolla. Aluksi hyödynsimme vain pienen osuuden tuotantokapasiteetista, mutta laajensimme nopeasti valikoimaamme jälkiruokakastikkeisiin ja muihin ruuanlaittotuotteisiin.

Kaslinkin alkuaikoina teimme strategisen päätöksen profiloida yrityksemme sopimusvalmistajaksi eli alihankintakumppaniksi jälleenmyyjille, kaupan keskusliikkeille ja kansainvälisille bränditaloille.

 

2006–2010
MEIJERITUOTANNON SYNTY

Vuonna 2006 muutoksen tuulet puhalsivat yrityksessämme ja päätimme keskittää kaiken toimintamme Kouvolaan, jossa tuotantolaitoksemme sijaitsi. Siihen asti yrityksen hallinto ja tuotekehitys olivat olleet Sotkamossa, josta perheemme on kotoisin.

Kouvolassa kehitimme tuotevalikoimaamme. Asiakkaamme kaipasivat erilaisia maitotuotteita ja päätimme erikoistua niiden tuotantoon. Kaslink kehittyi vähitellen kastiketehtaasta Suomen suurimmaksi yksityiseksi meijeriksi.

Uudet tuotekategoriat – erityisesti maitopohjaiset juomat ja ruuanlaittotuotteet – sekä kaupan keskusliikkeiden omien merkkien myynnin lisääntyminen näyttelivät isoa roolia yrityksen nopeassa kasvussa. Uusien tuotteiden sekä laajemman tuotevalikoiman johdosta oli luonnollisesti kiinnitettävä enemmän huomioita myös laadunvalvontaan. Vuonna 2007 otimme käyttöön elintarvikealalla erittäin arvostetun BRC-laatujärjestelmän.

2011–2016
KASVUN VUODET

Näiden viiden vuoden aikana tapahtunut kasvu teki Kaslinkista yhden Suomen nopeiten kasvaneista yrityksistä 2000-luvulla – liikevaihto kasvoi noin 50 % vuodessa. Investoimme uusiin tuotantolinjoihin ja laajensimme Kouvolan tuotantolaitosta. Yrityksen henkilöstömäärä kasvoi noin 30 työntekijästä lähes 140 työntekijään.

Vuosi 2014 oli Kaslinkille ikimuistoinen monessa suhteessa. Kaslink palkittiin vuoden yrityksenä Suomessa Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla, ja toimme markkinoille Kouvolan seudulla ensimmäisen oman brändimme Mairen.

KASLINKIN SEURAAVA SUKUPOLVI

Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme investoineet yritykseen 50 miljoonaa euroa. Olemme tällä hetkellä yksi Suomen nopeimmin kasvavista yrityksistä, mutta omasta näkökulmastamme olemme vasta pääsemässä alkuun.

Yrityksessämme on tapahtunut sukupolvenvaihdos. Raino on edelleen aktiivinen hallituksen puheenjohtaja ja me, Rainon pojat, Tuomas, Matti ja Juha-Petteri, olemme ottaneet vetovastuun yrityksestä. Tuomas on toiminut yrityksen toimitusjohtajana tammikuusta 2015. Matti on yrityksen myyntijohtaja ja Juha-Petteri aloitti markkinointi- ja viestintäjohtajana elokuussa 2016.

RAKASTAMME RUOKAINNOVAATIOITA

Pyrimme muuttamaan elintarvikealaa tekemällä asioita toisin kuin muut. Tavoitteemme on olla aina vähintään askeleen edellä muita kaikessa mitä teemme. Lähestymme yrityksenä uusia haasteita avoimin mielin.

Nostamme rimaa ja tavoittelemme jatkuvasti uusia rajoja. Tulevaisuuden visiomme on selkeä. Tahdomme olla entistä lähempänä kuluttajaa. Tutkimme määrätietoisesti kuluttamisen nykytrendejä ja luomme uusia hittituotteita elintarvikealalle.

 

KUMPPANISI RUOKAINNOVAATIOISSA

Kaslinkin perustamisesta lähtien meidät on tunnettu joustavana ja yhteistyökykyisenä yrityksenä. Siitä emme koskaan aio luopua. Teemme mielellämme yhteistyötä muiden innovaattoreiden kanssa. Ajatusten vaihtaminen, tiedon jakaminen ja ideoiden yhdistäminen elintarvikealan rautaisimpien ammattilaisten kanssa voi johtaa ainoastaan uusiin huippuinnovaatioihin.

Meille on tärkeää, että pysymme ulkona mukavuusalueelta. Haluamme luoda uutta ja rikkoa rajoja, jotta voimme palvella kuluttajaa yhä paremmin. Haluamme tuottaa lisäarvoa kuluttajalle asiantuntemuksemme kautta – tämä on yrityksemme johtoajatus.